Eleverne på afdeling Hjadstrup er normaltbegavede børn, der oplever forskellige udfordringer i deres hverdag. Skolen tager imod elever med socio-emotionelle vanskeligheder, hvor de kan have svært ved at navigere i sociale relationer og håndtere følelser. Derudover rummer skolen børn med reguleringsvanskeligheder og høj følelsesintensitet, hvilket kan gøre det udfordrende for dem at bevare roen og fokus i forskellige situationer. Nogle af eleverne har tilknytningsforstyrrelser, som kan påvirke deres evne til at opbygge trygge og stabile relationer til både voksne og jævnaldrende. Endelig støtter skolen også børn med generelle indlæringsvanskeligheder, der kan have behov for en særlig tilrettelagt undervisning for at udvikle deres faglige og personlige kompetencer.

Eleverne deltager i et helhedsorienteret skoletilbud, der tilbyder mangfoldige og fleksible læringsmiljøer. Pædagogik og undervisning tilpasses individuelt, så den enkelte elevs behov og forudsætninger bliver mødt. Udover den obligatoriske folkeskolereform tilbydes også socialfag for alle elever, hvor der arbejdes med elevernes sociale og emotionelle udvikling.

Hverdagen på Hjadstrup er bygget op omkring faste strukturer og klare rutiner, som skaber forudsigelighed og tryghed for eleverne. Dette understøtter deres læring og trivsel.

Hver klasse har sit eget klasselokale, og der er også mindre lokaler til individuelle formål. Skolen har en række faglokaler til sløjd, billedkunst, musik, gymnastik og madkundskab.

Hjadstrup har et tæt tværfagligt samarbejde med Forebyggelses- og Familieafdelingen samt PPR, når det vurderes nødvendigt eller gavnligt for børnenes udvikling.

Der udarbejdes individuelle elev- og udviklingsplaner for hver elev. Disse planer tager udgangspunkt i barnets personlige forudsætninger, og både det faglige og sociale arbejde tilrettelægges efter elevens behov.