Læs referater fra skolebestyrelsens møder
Medlemmer af skolebestyrelsen
Konstitueret leder
Søren Schlüter
Konstitueret leder af Nordfynsskolen
Afdelingsleder
Anne Bjørk
Nordfynsskolen Hårslev: Nordstjernen og Nordlyset 6-17 år
Ledelsesrepræsentant i skolebestyrelsen
Nordfynsskolen Bogense - Almenspecial: John Hein Tornøe
Nordfynsskolen Hjadstrup: Lena Findholm Rasmussen
Nordfynsskolen Hårslev - Nordlyset 6-17 år og Nordstjernen: Charlotte Flint Soelberg, Dorthe Rash Lageri og Jeannet Obbekær Hansen
Forretningsorden for skolebestyrelsen på Nordfynsskolen
1. Bestyrelsens konstituering
a. Bestyrelsens sammensætning
Bestyrelsen består af 4 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter.
Jævnfør ”Guide til skolebestyrelsesvalget 2022” fra Nordfyns Kommune skal sammensætning af skolebestyrelsen bestå af et flertal af forældrerepræsentanter - alle med indskrevne børn på skolen.
Dette betyder på Nordfynsskolen vil skolebestyrelsen bestå af mindst 4 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter. Såfremt der ved valget kun er 3 forældrerepræsentanter skal der findes minimum 1 suppleant. Er der 4 forældrerepræsentanter kan der være suppleanter men det er ikke et krav.
Elevrepræsentanter deltager i de dele af mødet der giver mening. Skolens leder og en af afdelingslederne deltager i bestyrelsesmøder.
b. Valg af formand og næstformand
På sit første møde konstituerer bestyrelsen sig med formand og næstformand, valgt blandt de forældrevalgte medlemmer.
Formanden vælges normalt for den gældende valgperiode, men bestyrelsen kan aftale en kortere periode.
c. Formandens og næstformandens opgaver
Bestyrelsens formand og skolelederen planlægger bestyrelsens arbejde og udarbejder dagsorden for kommende bestyrelsesmøder.
Formanden eller i dennes fravær næstformanden er ansvarlig for møderne.
2. Retningslinjer for bestyrelsesarbejdet
a. Bestyrelsens møder
Bestyrelsen udøver sin virksomhed i møder, medmindre andet er besluttet af bestyrelsen (f.eks. ved delegation til formanden eller et medlem af bestyrelsen).
Bestyrelsens møder er lukkede, og dens forhandlinger er omfattet af tavshedspligt.
Bestyrelsen fastlægger før kommende skoleårs start mødedatoer for den kommende periodes ordinære møder. Bestyrelsen på Nordfynsskolen mødes 8-10 gange årligt af 2 timers varighed. Formanden fastsætter sammen med skolelederen tid og sted for møderne.
Bestyrelsen kan afholde ekstraordinære møder, når det ønskes af formanden, eller når en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen. Ekstraordinære bestyrelsesmøder indkaldes af formanden med mindst 14 dages varsel. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.
Bestyrelsen kan indbyde gæster til at deltage i møderne, f.eks. i forbindelse med behandlingen af særlige sager. Indbudte gæster skal fremgå af dagsordenen. Gæster deltager ikke i en eventuel beslutningsproces.
b. Indkaldelse, dagsorden og materialer samt tidsfrister til dette
Formanden udarbejder i samarbejde med skolelederen en dagsorden for møderne og sender den med eventuelle bilag via mail senest 4 hverdage inden mødet til medlemmerne. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal det meddeles formanden senest 14 dage før mødet afholdes.
Dagsordenens første punkt er ”Godkendelse af dagsorden”. Hvert dagsordenspunkt kan indeholde en kvalificering eller sagsfremstilling.
Det praktiske arbejde med udsendelse af dagsorden og bilag forestås af skolelederen, der er bestyrelsens sekretær.
c. Ledelse af møderne
Ledelsen af møderne varetages normalt af formanden eller næstformanden. Dog kan rollen som mødeleder uddelegeres, så den går på skift i bestyrelsen eller varetages af et af de øvrige medlemmer af bestyrelsen efter aftale i bestyrelsen.
d. Beslutninger
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede. Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt tilstede under disse.
Det tilstræbes at opnå enighed gennem konsensus. Kan der ikke opnås enighed gennem konsensus, træffes beslutninger ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
Elevrepræsentanterne kan ikke deltage i behandlingen af personsager. Skoleleder, viceskoleleder og afdelingsledere har ikke stemmeret.
Mellem bestyrelsesmøderne er formanden og skolens leder berettiget til at ekspedere presserende sager. Bestyrelsen orienteres hurtigst muligt om disse pr. mail samt på efterfølgende bestyrelsesmøde.
e. Referater
Der udarbejdes beslutningsreferat fra hvert bestyrelsesmøde. Kvalificeringen eller sagsfremstillingen kan fremgå af referatet. Det skal af referatet fremgå, hvem der har været til stede ved mødet. Referatet udarbejdes af skolens ledelse.
Referatet udsendes pr. mail til medlemmerne sammen med kommende mødes dagsorden. På kommende møde kan ethvert medlem forlange afvigende opfattelser tilført referatet og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger, forinden endelig godkendelse.
Godkendes referatet af alle skal skolelederen sikre at referatet lægges på skolens hjemmeside og facebookside inden næste bestyrelsesmøde.
Dagsorden og referat offentliggøres med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, på skolens hjemmeside og intra.
Efter hvert bestyrelsesmøde lægger bestyrelsen en kort orientering fra mødet på Aula til alle forældre.
f. Afbud og suppleanter
Afbud til møder sker ved skriftlig eller telefonisk henvendelse til bestyrelsens formand eller skolens sekretær.
Er et medlem forhindret i at deltage i flere på hinanden følgende bestyrelsesmøder, indkaldes suppleanten til disse møder. Drejer det sig om afbud til et enkelt møde, forventes det, at medlemmet selv følger op og eventuelt giver sine holdninger til kende via et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.
3. Bestyrelsens opgaver og arbejdsform
Bestyrelsen løser sine opgaver i henhold til folkeskoleloven og den kommunale styrelsesvedtægt med bilag.
Bestyrelsen udarbejder forud for hvert skoleår et årshjul for bestyrelsens arbejde med angivelse af bestyrelsesmøder, faste punkter og prioriterede fokusområder.
Bestyrelsen kan organisere sig med ordførerskaber og med nedsættelse af underudvalg i bestyrelsen i henhold til prioriteringerne i årshjulet.
Skolens leder er ansvarlig for, at bestyrelsens vedtagne principper følges op, og at beslutningerne udføres. Vedtagne principper evalueres inden for hver ordinær valgperiode.
4. Bestyrelsens forhold til skolelederen
Bestyrelsen kan til enhver tid drøfte forventninger til den daglige ledelse med skolelederen.
5. Godkendelse af forretningsorden samt ændringer
Forretningsordnen drøftes og vedtages af bestyrelsen ved opstart af hver ordinær valgperiode.
Ændringer af forretningsordenen kan ske efter drøftelse i bestyrelsen og med mindst 2/3-dels stemmeflertal på efterfølgende bestyrelsesmøde.
Ordinær valgperiode for forældrerepræsentanter er 4 år og medarbejderrepræsentanter er 2 år. Der arbejdes med forskudte valg for forældrerepræsentanter, så der afholdes valg hvert andet år.
Revideret og vedtaget den 16. maj 2024.
Principper
Princip for konfirmation - Blå mandag
I NFS tilbydes alle børn, som bliver konfirmeret, et aktivitetsprogram for Blå mandag.
Programmet laves af personalet og vil ligge i skoletiden. Gode ideer til aktiviteter modtages gerne, fra børn og forældre.
Da ikke alle børn bliver konfirmeret samme dag, beslutter personalet dato for blå mandag. Der vil være en egen betaling for arrangementet.
Det er frivilligt, hvorvidt man vil deltage. Alle på samme årgang bliver tilbudt, at kunne deltage, også børn som bliver non-firmeret eller andet. Ønsker man ikke deltagelse, har man skolegang som normalvis.
Forældre er velkommen til, at deltage på dagen.
Børn som bliver konfirmeret modtager et telegram fra skolen, med en hilsen fra alle lærere og pædagoger, som er tilknyttet den afdeling barnet går i.
Der kan arrangeres sammenlægning af blå mandag, afdelingerne imellem, hvis dette giver mening for børnene.
Princip for Klub/ SFO i Nordfynsskolen
SFO og Klub er omfattet af skolens overordnede målsætning, værdier og øvrige principper. Skolefritidsordningen og klubben er et tilbud til alle børn, der har behov for et fritidstilbud og pasning før og efter skoletid.
I NFS er følgende tilbud:
A. SFO for børn fra børnehaveklasse til og med 2. klasse.
B. Klub for børn fra 3. 4. 5. og 6. klasse, med mulighed for tilkøbe klubplads de efterfølgende år.
Takster
Takster for SFO/klub kan ses her: https://www.nordfynskommune.dk/borger/skole-og-dagtilbud/pladsanvisningen/
Sampasning i ferier
I hverdagene er der SFO og KLUB på alle Nordfynsskolens matrikler.
I ferier, dagene før og efter juleferien ,vinterferie, påskeferie, efterårsferie og sommerferie, vil der være fællespasning fra alle 3 afdelinger, i afd. Hårslev.
I juleferien er der ikke mulighed for pasning.
Det er vigtigt, at der er mindst en personale, fra hver afdeling, således der er en kendt voksen, når der er fællespasning.
Stam-kort, og andre vigtige oplysninger omkring barnet, skal udarbejdes og overdrages til det personale, der deltager i fællespasningen.
Udarbejdet og godkendt af bestyrelsen den 16-11-23
Princip for ansættelse af medarbejdere/ personale på Nordfynsskolen
Formålet med dette princip er at sikre Nordfynsskolen de bedste muligheder for at ansætte kvalificeret personale, der passer ind i skolens kultur og øvrige personalesammensætning. Ligeledes skal princippet sikre skolebestyrelsens udtaleret i forhold til fastansættelse af medarbejdere til Nordfynsskolen og dagtilbud.
Ved fastansættelse af medarbejdere
Der nedsættes et ansættelsesudvalg i forbindelse med fastansættelser af medarbejdere/ personale. Et sådant udvalg består af en forældrevalgt repræsentant fra skolebestyrelsen, medarbejderrepræsentanter samt repræsentanter fra skolens ledelse.
Ud fra den ønskede profil udvælger ledelsen et passende antal ansøgere til samtale. Bilag sendes til deltagerne. Når samtalerne er gennemført, drøftes ansættelsesudvalgets indstilling til de enkelte ansøgere med henblik på udvælgelse af egnet kandidat til den ledige stilling.
Ansættelsesudvalget indstiller personen til ansættelse, hvorefter skolelederen træffer den endelige afgørelse.
Ansættelse af øvrige medarbejdere
Ledelsen står for over/ undertalligt personale som uansøgt skal forflyttes/ansættes samt ansættelser med varighed mindre end et år – herunder vikarer, personale i diverse tilskudsordninger m.fl.
Personalet skal være kvalificeret til at varetage den arbejdsopgave, de er tiltænkt at udføre.
Ledelsen kan til en hver tid anmode om, at der nedsættes et ansættelsesudvalg, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
Afvikling/ afholdelse af ansættelsessamtaler
Det tilstræbes at lægge ansættelsessamtalerne så sent på dagen som muligt, men indenfor medarbejderrepræsentanternes møde/ arbejdstid.
Skolebestyrelsen informeres løbende om ledige stillinger, ansættelser og fratrædelser på skolebestyrelsesmøderne og/eller pr mail.
Kommunikation vedrørende ansættelser
Al kommunikation foregår gennem skolens ledelse. Det betyder bl.a., at det er skoleledelsen der står for annoncering, indhenter referencer samt offentliggør eventuelle ansættelser.
Besluttet i skolebestyrelsen d. 8/12-22
Princip for donation, sponsorering, velgørenhed, indkomstgenererende aktivitet og stue-/klasse-/årgangskasse m.m.
Formål
Dette princip har til formål at sætte rammerne for donation, sponsorering, velgørenhed og indkomstgenererende aktivitet og stue-/klasse-/årgangskasse, så følgende i videst muligt omfang sikres:
- Skolens troværdighed, uafhængighed, alsidighed og metodefrihed må ikke
anfægtes. Donationer, sponsorering og indkomstgenererende aktivitet må ikke gribe
ind og få styrende virkning på personalets valg af det pædagogiske indhold,
tilrettelæggelse og gennemførelse. - Skolen overholder relevant lovgivning i forbindelse hermed.
Velgørenhed
Følgende forudsætninger besluttes for deltagelse i velgørende formål:
- Undervisnings/pædagogisk relevans.
- Deltagelse i velgørende formål må ikke være for egen økonomisk vinding.
Er der krav om modydelser i form af at børnene ”betaler” med deres arbejdskraft, er det personalets og skoleledelsens ansvar at sikre, at børnene ikke misbruges som billig arbejdskraft eller yder et uetisk arbejde.
Hvor skoleledelsen er i tvivl, forelægges sagen bestyrelsen.
Donation
Ved donation forstås gaver og tilskud – herunder økonomiske tilskud uden krav om modydelse.
Ved donation skal skoleleder forinden kontakte juristen i forvaltningen, for at sikre at modtagelsen er lovgivningsmæssigt i orden.
Konkurrencer
For konkurrencer udskrevet af organisationer, offentlige myndigheder og private
virksomheder, f.eks. stile- og tegnekonkurrencer, gælder følgende:
- Deltagelse i konkurrencer kan indgå som et led i det pædagogiske arbejde afhængigt af konkurrencens indhold og form.
- Hvis en konkurrences formål alene er at reklamere i kommercielt øjemed, må det ikke foregå som en del af det almindelige pædagogiske arbejde.
Sponsorering
Ved sponsorering forstås penge, naturalier eller tjenesteydelser til skolen på betingelse af modydelse i form at f.eks. reklame.
- Ansøgninger og tilbud om sponsorstøtte forelægges skolebestyrelsen.
- Skolens ledelse orienterer bestyrelsen samt diskuterer sagen med
relevante udvalg/forvaltning, før sponsorstøtte evt. accepteres. - Sponsoraftaler skal indgås skriftligt, hvor aftaler om ydelser og modydelser fremgår.
Indkomstgenererende aktivitet
Ved indkomstgenerende aktivitet forstås udførelse af en opgave eller en handling med henblik på at generere finansiering til et konkret formål eller til stue-/klasse-/årgangskassen.
- Indkomstgenererende aktiviteter fungerer udelukkende som et supplement til
Stue/klasse-/årgangskassen og har som formål at tilvejebringe midler til en konkret aktivitet som styrker fællesskabet. Det kan f.eks. være udførelse af enkle arbejdsopgaver, salg af ikke-kommercielle varer samt overskud fra arrangementer. - Indkomstgenererende aktiviteter skal altid ligge uden for den almindelige børnehave/skoletid, og det er frivilligt for børnene at deltage.
- Indkomstgenererende aktivitet kommer fællesskabet til gode.
Stue-/Klasse-/årgangskasse
Ved stue/klassekasse forstås en økonomiske enhed tilhørende den pågældende stue/klasse.
Stue/klassekassen er baseret på bidrag fra klassens forældre samt indkomstgenererende aktivitet. Stue-/klasse-/årgangskassens formål er at finansiere aktiviteter, som kan styrke børnenes trivsel og sociale liv.
- Stue-/Klasse-/årgangskassen administreres af stuens/klassens/årgangens forældreråd, hvor der vælges en kasserer, som holder regnskab med indtægter og udgifter.
- Bestyrelsen opfordrer til, at indbetalingerne til klasse-/årgangskassen holdes
på et rimeligt niveau og henviser i øvrigt til punktet vedrørende
indkomstgenererende aktiviteter.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 9-3-2023
Princip for brug af Facebook
Formål:
Brugen af Facebook skal sikre, at de gode historier om skolen fortælles, sådan at
alle i vores lokalområde og andre interesserede i skolen får et kendskab til, hvad
der sker på Nordfynsskolen.
Mål:
• At nå bredt ud med de gode historier fra skolen
• At vise et mere varieret og bredere billede af skolen
• At dele opslag fra foreninger i lokalområdet for at støtte op om for eksempel
spejder eller sportsklub.
Spilleregler:
- Det er kun skolens ledelse, sekretærer og formanden for fællesbestyrelsen, der er administratorer på siden og kan lægge noget på siden. Hvis øvrigt personale ønsker at offentliggøre et opslag, skal dette ske via Aula
- Hold altid en god tone, hvis du ønsker at kommentere eller andet på et opslag
- Skolens facebookside er ikke et dialogredskab – her anvendes Aula
- Der sagsbehandles ikke på vores Facebookside – det foregår ved henvendelse til skolens ledelse eller personale
- Skriv ikke kommentarer eller indlæg, der er injurierende, racistiske eller på anden vis i strid med loven. Skulle det blive nødvendigt, sletter vi opslag og kommentarer samt blokerer personer, der ikke overholder reglerne
- Skriv ingen klager over medarbejdere – disse bør rettes til ledelsen
- Billeder/videoklip må ikke bruges i andre sammenhæng
- Indehaver af forældremyndigheden skal give skriftligt samtykke vedr.
afbildning af barnet.
Etiske regler ved brug af billeder:
Ledelsen, sekretær eller bestyrelsesformand vurderer billedet ud fra følgende
regler:
• Fotoet skal vise noget om skolen eller den pædagogiske aktivitet
• Fotoet må ikke vurderes som ydmygende eller krænkende på barnet eller
• pårørende
• Fotoet må ikke kunne skade barnet nu eller på længere sigt
• Der skal tages hensyn til familiens religion og kultur
• Indehaver af forældremyndighed skal give skriftligt samtykke vedr.
• afbildning af barnet.
• Alle skriftlige tilladelser kan til enhver tid skriftligt trækkes tilbage
Udarbejdet og godkendt af Nordfynsskolens bestyrelse den 17. august 2023
Princip for mobilfri skole
For at fremme læringsmiljøet og de sociale analoge fællesskaber indfører Nordfynsskolen mobilfri skole. Det betyder, at elever, der har mobiltelefoner med, afleverer dem i klassens mobilhotel, når de møder om morgenen og kan hente dem ved skoledagens afslutning. I løbet af dagen står de i et aflåst rum.
Nordfynsskolens ønsker med dette princip at give de bedste betingelser for både digital og analog dannelse. Nordfynsskolen inddrager digitale medier i undervisningen når det giver mening
- Elevernes mobiltelefoner kan inddrages / bruges i undervisningen når lærere og pædagoger vurderer det er givtigt for udbyttet af undervisningen.
- Computere, tablets mm. anvendes kun i læringsmæssig sammenhæng.
- Der skal laves individuelle aftaler og tages særlige hensyn f.eks. i forbindelse med elevers individuelle behov, herunder fx diabetes, dysleksi eller psykologisk/pædagogiske/lægelige vurderinger.
- Ved gentagne overtrædelser af regelsættet indkaldes elev og forældre til en samtale.
Udarbejdet og godkendt af Bestyrelsen ved Nordfynsskolen den 14. september 2023.