Skolebestyrelsen består af:
Formand Charlotte Flint Soelberg, Næstformand Lars Rosenlyst Rasmussen, Dorthe Rasch Lageri, John Hein Tornøe, Suppleant Frederikke Malmgren Rasmussen, Suppleant Jeannet Obbekær Hansen.
Medarbejderrepræsentant Jørgen Larsen, Medarbejderrepræsentant Leif Hansen Thunberg, Afdelingsleder Stine Bjergø og Skoleleder Gitte Aalling Callesen.
Forældrerepræsentanter:
Charlotte Flint Soelberg, charlotteflindt@live.dk
Lars Rosenlyst Rasmussen, Lars@ryslingetag.dk
Dorthe Rasch Lageri, drasch@drasch.dk
John Hein Tornøe, John.chr2311@gmail.com
Jeannet Obbekær Hansen, Jeannet89@hotmail.com
Frederikke Malmgren Rasmussen, Frederikke3103@gmail.com
Medarbejderrepræsentanter:
Gitte Callesen, gcalle@nordfynskommune.dk
Stine Bjergø, sbjerg@nordfynskommune.dk
Jørgen Larsen, joelar@nordfynskommune.dk
Leif Hansen Thunberg, lthunb@nordfynskommune.dk
Afd. Bogense - Almen Special: John Hein Tornøe og Leif Hansen Thunberg
Afd. Hjadstrup: Lars Rosenlyst Rasmussen, Jørgen Larsen og Stine Bjergø
Afd. Hårslev - Nordlyset 6-17 år og Nordstjernen: Dorthe Rash Lageri og Jeannet Obbekær Hansen
Nordlyset 3-6 år: Frederikke Malmgren Rasmussen
Principper
Princip for ansættelse af medarbejdere/ personale på Nordfynsskolen
Formålet med dette princip er at sikre Nordfynsskolen de bedste muligheder for at ansætte kvalificeret personale, der passer ind i skolens kultur og øvrige personalesammensætning. Ligeledes skal princippet sikre skolebestyrelsens udtaleret i forhold til fastansættelse af medarbejdere til Nordfynsskolen og dagtilbud.
Ved fastansættelse af medarbejdere
Der nedsættes et ansættelsesudvalg i forbindelse med fastansættelser af medarbejdere/ personale. Et sådant udvalg består af en forældrevalgt repræsentant fra skolebestyrelsen, medarbejderrepræsentanter samt repræsentanter fra skolens ledelse.
Ud fra den ønskede profil udvælger ledelsen et passende antal ansøgere til samtale. Bilag sendes til deltagerne. Når samtalerne er gennemført, drøftes ansættelsesudvalgets indstilling til de enkelte ansøgere med henblik på udvælgelse af egnet kandidat til den ledige stilling.
Ansættelsesudvalget indstiller personen til ansættelse, hvorefter skolelederen træffer den endelige afgørelse.
Ansættelse af øvrige medarbejdere
Ledelsen står for over/ undertalligt personale som uansøgt skal forflyttes/ansættes samt ansættelser med varighed mindre end et år – herunder vikarer, personale i diverse tilskudsordninger m.fl.
Personalet skal være kvalificeret til at varetage den arbejdsopgave, de er tiltænkt at udføre.
Ledelsen kan til en hver tid anmode om, at der nedsættes et ansættelsesudvalg, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
Afvikling/ afholdelse af ansættelsessamtaler
Det tilstræbes at lægge ansættelsessamtalerne så sent på dagen som muligt, men indenfor medarbejderrepræsentanternes møde/ arbejdstid.
Skolebestyrelsen informeres løbende om ledige stillinger, ansættelser og fratrædelser på skolebestyrelsesmøderne og/eller pr mail.
Kommunikation vedrørende ansættelser
Al kommunikation foregår gennem skolens ledelse. Det betyder bl.a., at det er skoleledelsen der står for annoncering, indhenter referencer samt offentliggør eventuelle ansættelser.
Besluttet i skolebestyrelsen d. 8/12-22
Princip for donation, sponsorering, velgørenhed, indkomstgenererende aktivitet og stue-/klasse-/årgangskasse m.m.
Formål
Dette princip har til formål at sætte rammerne for donation, sponsorering, velgørenhed og indkomstgenererende aktivitet og stue-/klasse-/årgangskasse, så følgende i videst muligt omfang sikres:
- Skolens troværdighed, uafhængighed, alsidighed og metodefrihed må ikke
anfægtes. Donationer, sponsorering og indkomstgenererende aktivitet må ikke gribe
ind og få styrende virkning på personalets valg af det pædagogiske indhold,
tilrettelæggelse og gennemførelse. - Skolen overholder relevant lovgivning i forbindelse hermed.
Velgørenhed
Følgende forudsætninger besluttes for deltagelse i velgørende formål:
- Undervisnings/pædagogisk relevans.
- Deltagelse i velgørende formål må ikke være for egen økonomisk vinding.
Er der krav om modydelser i form af at børnene ”betaler” med deres arbejdskraft, er det personalets og skoleledelsens ansvar at sikre, at børnene ikke misbruges som billig arbejdskraft eller yder et uetisk arbejde.
Hvor skoleledelsen er i tvivl, forelægges sagen bestyrelsen.
Donation
Ved donation forstås gaver og tilskud – herunder økonomiske tilskud uden krav om modydelse.
Ved donation skal skoleleder forinden kontakte juristen i forvaltningen, for at sikre at modtagelsen er lovgivningsmæssigt i orden.
Konkurrencer
For konkurrencer udskrevet af organisationer, offentlige myndigheder og private
virksomheder, f.eks. stile- og tegnekonkurrencer, gælder følgende:
- Deltagelse i konkurrencer kan indgå som et led i det pædagogiske arbejde afhængigt af konkurrencens indhold og form.
- Hvis en konkurrences formål alene er at reklamere i kommercielt øjemed, må det ikke foregå som en del af det almindelige pædagogiske arbejde.
Sponsorering
Ved sponsorering forstås penge, naturalier eller tjenesteydelser til skolen på betingelse af modydelse i form at f.eks. reklame.
- Ansøgninger og tilbud om sponsorstøtte forelægges skolebestyrelsen.
- Skolens ledelse orienterer bestyrelsen samt diskuterer sagen med
relevante udvalg/forvaltning, før sponsorstøtte evt. accepteres. - Sponsoraftaler skal indgås skriftligt, hvor aftaler om ydelser og modydelser fremgår.
Indkomstgenererende aktivitet
Ved indkomstgenerende aktivitet forstås udførelse af en opgave eller en handling med henblik på at generere finansiering til et konkret formål eller til stue-/klasse-/årgangskassen.
- Indkomstgenererende aktiviteter fungerer udelukkende som et supplement til
Stue/klasse-/årgangskassen og har som formål at tilvejebringe midler til en konkret aktivitet som styrker fællesskabet. Det kan f.eks. være udførelse af enkle arbejdsopgaver, salg af ikke-kommercielle varer samt overskud fra arrangementer. - Indkomstgenererende aktiviteter skal altid ligge uden for den almindelige børnehave/skoletid, og det er frivilligt for børnene at deltage.
- Indkomstgenererende aktivitet kommer fællesskabet til gode.
Stue-/Klasse-/årgangskasse
Ved stue/klassekasse forstås en økonomiske enhed tilhørende den pågældende stue/klasse.
Stue/klassekassen er baseret på bidrag fra klassens forældre samt indkomstgenererende aktivitet. Stue-/klasse-/årgangskassens formål er at finansiere aktiviteter, som kan styrke børnenes trivsel og sociale liv.
- Stue-/Klasse-/årgangskassen administreres af stuens/klassens/årgangens forældreråd, hvor der vælges en kasserer, som holder regnskab med indtægter og udgifter.
- Bestyrelsen opfordrer til, at indbetalingerne til klasse-/årgangskassen holdes
på et rimeligt niveau og henviser i øvrigt til punktet vedrørende
indkomstgenererende aktiviteter.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 9-3-2023
Princip for brug af Facebook
Formål:
Brugen af Facebook skal sikre, at de gode historier om skolen fortælles, sådan at
alle i vores lokalområde og andre interesserede i skolen får et kendskab til, hvad
der sker på Nordfynsskolen.
Mål:
• At nå bredt ud med de gode historier fra skolen
• At vise et mere varieret og bredere billede af skolen
• At dele opslag fra foreninger i lokalområdet for at støtte op om for eksempel
spejder eller sportsklub.
Spilleregler:
- Det er kun skolens ledelse, sekretærer og formanden for fællesbestyrelsen, der er administratorer på siden og kan lægge noget på siden. Hvis øvrigt personale ønsker at offentliggøre et opslag, skal dette ske via Aula
- Hold altid en god tone, hvis du ønsker at kommentere eller andet på et opslag
- Skolens facebookside er ikke et dialogredskab – her anvendes Aula
- Der sagsbehandles ikke på vores Facebookside – det foregår ved henvendelse til skolens ledelse eller personale
- Skriv ikke kommentarer eller indlæg, der er injurierende, racistiske eller på anden vis i strid med loven. Skulle det blive nødvendigt, sletter vi opslag og kommentarer samt blokerer personer, der ikke overholder reglerne
- Skriv ingen klager over medarbejdere – disse bør rettes til ledelsen
- Billeder/videoklip må ikke bruges i andre sammenhæng
- Indehaver af forældremyndigheden skal give skriftligt samtykke vedr.
afbildning af barnet.
Etiske regler ved brug af billeder:
Ledelsen, sekretær eller bestyrelsesformand vurderer billedet ud fra følgende
regler:
• Fotoet skal vise noget om skolen eller den pædagogiske aktivitet
• Fotoet må ikke vurderes som ydmygende eller krænkende på barnet eller
• pårørende
• Fotoet må ikke kunne skade barnet nu eller på længere sigt
• Der skal tages hensyn til familiens religion og kultur
• Indehaver af forældremyndighed skal give skriftligt samtykke vedr.
• afbildning af barnet.
• Alle skriftlige tilladelser kan til enhver tid skriftligt trækkes tilbage
Udarbejdet og godkendt af Nordfynsskolens bestyrelse den 17. august 2023
Princip for mobilfri skole
For at fremme læringsmiljøet og de sociale analoge fællesskaber indfører Nordfynsskolen mobilfri skole. Det betyder, at elever, der har mobiltelefoner med, afleverer dem i klassens mobilhotel, når de møder om morgenen og kan hente dem ved skoledagens afslutning. I løbet af dagen står de i et aflåst rum.
Nordfynsskolens ønsker med dette princip at give de bedste betingelser for både digital og analog dannelse. Nordfynsskolen inddrager digitale medier i undervisningen når det giver mening
- Elevernes mobiltelefoner kan inddrages / bruges i undervisningen når lærere og pædagoger vurderer det er givtigt for udbyttet af undervisningen.
- Computere, tablets mm. anvendes kun i læringsmæssig sammenhæng.
- Der skal laves individuelle aftaler og tages særlige hensyn f.eks. i forbindelse med elevers individuelle behov, herunder fx diabetes, dysleksi eller psykologisk/pædagogiske/lægelige vurderinger.
- Ved gentagne overtrædelser af regelsættet indkaldes elev og forældre til en samtale.
Udarbejdet og godkendt af Bestyrelsen ved Nordfynsskolen den 14. september 2023.
Referater fra skolebestyrelsesmøder 2023
Skolebestyrelsesmøde 14. september 2023.
Mødet afholdes på Hårslev skole.
DAGSORDEN/REFERATER
ORIENTERING OG DRØFTELSE
Orientering og evt. drøftelse
Skolebestyrelsesmøde 17.august 2023
REFERAT
ORIENTERING OG DRØFTELSE
Skolebestyrelsesmøde 8. juni 2023 kl. 17.30 – 19.30 i Nordfynsskolens afd. Nordlyset, Gyldensteenvej 2, Bogense.
REFERAT
ORIENTERING OG DRØFTELSE
Skolebestyrelsesmøde 15. Maj 2023 kl. 17.30 – 18.00 online på teams
Tilstede:
Formand Charlotte Flint Soelberg, ,Jørgen Larsen og Leif Hansen Thunberg, Afdelingsleder Stine Bjergø, Skoleleder Gitte Aalling Callesen
Referent: Stine Bjergø
DAGSORDEN/REFERATER
105 – 22/23
Godkendelse af dagsorden
106 – 22/23
Åbningstider i Nordfynsskolens SFO/Klub.
Ledelsen i Nordfynsskolen indstiller at åbningstiderne på skoledage og skolefridage(Åbningsdage jf. feriekalender og styrelsesvedtægt) skal være :
Morgenmodul kl. 630-0810
Eftermiddagsmodul til kl. 1630
Fredage til kl. 16
Der var ikke så mange fremmødte, de fra bestyrelsen der var fremmødte, nikkede ja til indstillingen.
Punkter til de næste møder
Møderækken for skoleåret 22/23 er følgende datoer:
6 oktober, 17. november, 8 december, 5. januar, 2. februar, 9. marts, 13. april, 11. maj, 8. juni.
Der er sendt kalenderinvitationer ud til alle via Outlook.
Næste skolebestyrelsesmøde afholdes d.8. juni.
Mulige pkt. til dagsordenen
-
- Årshjul for skolebestyrelsen
- Skolebestyrelsens håndbog
- Kommunikation via FB, hjemmeside, AULA mv.
- Festival el. andet fælles arrangement i samarbejde med elevrådet
- Den røde tråd
Skolebestyrelsesmøde 11. Maj 2023 kl. 17.30 – 19.30 i Nordfynsskolens afd. Hjadstrup
Skolebestyrelsesmøde 13. april 2023 kl. 17.30 – 19.30 i Nordfynsskolens afd. Hjadstrup, Horsebækvej 97, 5450 Otterup.
DAGSORDEN/REFERATER
Ekstraordinært Skolebestyrelsesmøde 29. marts 2023 på teams kl. 17.30 – 1830
Tilstede:,
Formand Charlotte Flint Soelberg, John Hein Tornøe,
Dorthe Rasch Lageri, suppleant Ronni Schønnemann, Medarbejderrepræsentant Jørgen Larsen og Leif Hansen Thunberg, Afdelingsledere: Jane Cortsen, Stine Bjergø, og Morten Dhalvad Mejnholt, Skoleleder Gitte Aalling Callesen
Afbud:
Referent: Stine Bjergø
Gitte orienterede:
Gitte har efter aftale med Charlotte inviteret Stine og Morten med som gæstedeltagere i dag. Stine skriver et kort referat.
Gitte orienterede om, at der på dagsorden til BU møde den 12-4 vil være punkter som berører Nordfynsskolen.
Dagsordenen forventes offentliggjort omkring den 4. april.
Gitte orienterede kort om det forventede indhold i punkterne.
Gitte orienterede også om at Nordfynsskolens MED orienteres torsdag morgen og øvrigt personale torsdag eftermiddag.
Skolebestyrelsesmøde den 9. marts 2023
Skolebestyrelsesmøde 9. marts 2023 kl. 17.30 – 19.30 i Nordfynsskolens afd. Nordstjernen, Vejruphuse 2, 5471 Søndersø. Vi starter med rundering.
Til mødet har vi læst s. 43-53 øverst i håndbog for skolebestyrelsen
Tilstede:,
Formand Charlotte Flint Soelberg, Dorthe Rasch Lageri, Tomas Buchholz, suppleant Ronni Schønnemann Medarbejderrepræsentant Jørgen Larsen, elevrådsrepræsentant Cecilie Z (Alm Spec afd. Bogense), Afdelingsleder Jane Cortsen, Skoleleder Gitte Aalling Callesen
Afbud: Næstformand Lars Rosenlyst Rasmussen, John Hein Tornøe og Leif Hansen Thunberg
Referent: Jane I. Cortsen
Der serveres kaffe/the/vand
DAGSORDEN/REFERATER
69 – 22/23
Godkendelse af dagsorden
Dagsorden blev godkendt
70 – 22/23
Godkendelse af referat
Referatet fra d. 2/2-23 blev godkendt
71 – 22/23
Formand
Intet at bemærke
Skoleledelse
Gitte orienterer:
PPR
Fremadrettet én psykolog mindre. Den vakante psykologstilling bliver ikke genbesat. I forhold til den tidligere udmelding om at terapeuterne pr. 1/8-23 skulle overgå til Nordfynsskolen, så er processen p.t. sat i bero/på pause.
Kort nyt fra afdelingerne:
Nordfynsskolen specialbørnehaven Nordlyset 3-6 år
Der har været afholdt tilsyn i børnehaven.
Jane Cortsen og Pernille Tornefeldt har været værter, og stod for et oplæg til de øvrige dagtilbudsledere i forb. med en inklusionsrundtur på dagtilbudsområdet d. 9/3-23.
Nordfynsskolen afd. Nordlyset 0.-10. årg
Nordlyset har fået visiteret en ny elev pr. 15/3-23
Der er lavet en intern personalerokade, hvor én pædagog fra børnemiljøet fremadrettet er en del af ungemiljøet.
Nyt lokale til S2C
Nordfynsskolen afd. Hjadstrup
Vi har med stor succes afholdt den første morgensang i flere år. Der vil fremadrettet være fast morgensang hver onsdag
Ny elev pr 27/3-23
Nordfynsskolen afd. Søndersø
Nordfynsskolen afd. Bogense
Elev flyttet til anden kommune
Nordfynsskolen afd. Otterup
Nordfynsskolen afd. Fokusklassen
Fokusklassen har haft fokus på ungdomsuddannelser, og har bl.a. været på besøg på FGU, det var en stor oplevelse for de unge mennesker.
Nordfynsskolen afd. Nordstjernen (Autisme-tilbud)
Der har været afholdt fastelavnsfest.
Nyt fra Medarbejderrepræsentant
Vi er kommet rigtig godt i gang med vores kompetenceforløb. Der er mange positive tilbagemeldinger fra personalet. Ud over ny faglighed, giver det også gode og udviklende læringsfællesskaber på tværs af personalegruppen.
Elevråd
Cecilie som er formand for elevrådet og lærer Mette-Louise Broughall Damgaard deltager i mødet til og med dette punkt på dagsordenen.
Cecilie fortæller om elevrådets opstart og arbejde. Møderne afholdes pt online.
I elevrådet har de bl.a. talt om trivsel. Hvad der er godt ved at gå i skole? Det er bl.a. gode voksne og gode kammerater.
Forslag og ideer fremlægges. Elevrådet kunne rigtig godt tænke sig en fælles idrætsdag eller en musikfestival for alle børn i Nordfynsskolen. De vil rigtig gerne være med til at tilrettelægge/planlægge dagen. Det synes skolebestyrelsen er en rigtig god idé.
Elevrådet kunne godt tænke sig, at de må få lidt godt at spise/lidt at hygge med til elevrådsmøderne. Det bakker skolebestyrelsen op om. Mette Louise taler med elevrådet om hvordan de kan lykkes med det til trods for at elevrådsrepræsentanterne sidder på flere matrikler.
Følgende elever er i elevrådet:
Cecilie Z, Jonas K J, formand (Alm Spec afd. Bogense)
Rasmus P, Jonas S (Hjadstrup)
Lasse, Jacob (alm spec afd. Søndersø)
Malou, Andreas (alm spec. afd. Otterup)
Saga, Martin (Nordlyset)
ORIENTERING OG DRØFTELSE
72 – 22/23
Rammer for skolebestyrelsen - Skolebestyrelsens håndbog s. 43-51
Drøftelse af s 43-51 i skolebestyrelsens håndbog.
Skolebestyrelsens opgaver. Herunder:
Værdiregelsæt: Det er besluttet, at skolebestyrelsen skal gennem den samme proces vedr. Nordfynsskolens værdier, som personalet har været igennem. Værdiprocessen sættes på dagsordenen på et af skolebestyrelsernes dagsordner.
Principper: Skolebestyrelsen beslutter at gennemgå principperne for skolebestyrelsen i starten af hvert skoleår. Dette skrives i skolebestyrelsens årshjul.
Tilsyn med skolens virksomhed: en af måderne skolebestyrelsen fører tilsyn med skolens virksomhed sker bl.a. gennem pkt. ”Nyt fra afdelingerne”, som er et fast pkt. på dagsordenen.
Har NFK et abonnement med Skole og forældre? Vi undersøger til næste skolebestyrelsesmøde.
73 – 22/23
Økonomi/Regnskab/Budget 23
Gitte orienterer.
Pr. 31/2-23 udviser Nordfynsskolen fortsat et stort underskud på 4,2 mill.
Skolebestyrelsen udtrykker meget stor bekymring for regnskabet/det nye budget. Skolebestyrelsen beslutter at fremsende et brev til Gitte Høi, vedr. deres bekymring, og deres forventning til tildeling af tilstrækkelige midler til Nordfynsskolen.
Der afventes ny tildelingsmodel for skole og dagtilbud samt tilbudsvifte og organisering af det specialpædagogiske område/Nordfynsskolen bl.a. på baggrund af strukturdebatten/ændringen. Der forventes høring af den ny tildelingsmodellen.
74 - 22/23
Strukturændringer i dagtilbuds- og skoledistrikterne – Høringssvar m.m.
Der er truffet beslutning om strukturændringer i dagtilbuds- og skoledistrikterne på Kommunalbestyrelsesmødet i februar 2023.
Gitte har efterfølgende været inviteret med til børne og ungeudvalgets temadrøftelse om Masterplaner for det samlede skolevæsen. Udvalget ønskede at drøfte Nordfynsskolens lokalebehov.
I forb. med strukturændringerne kommer der en ny styrelsesvedtægt for skole og sfo. I forhold til sfo er forventningen, at Nordfynsskolen skal ha’ det samme serviceniveau som i de almene sfo’er.
På baggrund af strukturændringerne kommer der en ny tildelingsmodel. Der planlægges også med en overgangsmodel.
Det er et stort ønske for Nordfynsskolens ledelse og skolebestyrelse, at vi kan få en hurtig afklaring af Nordfynsskolens og specialbørnehavens fysiske placering, således at vi kan tilrettelægge skoleårets planlægning, team og klasser efter de nye forhold/fysiske rammer.
Som de øvrige skoler i kommunen, har Nordfynsskolen udarbejdet en procesplan for forløbet. Procesplanen bliver løbende justeret/tilrettet. I forbindelse med procesplanen har bestyrelsen indtil videre planlagt med, at invitere forældrene til en orientering d.13/4 kl. 18.30.
75 - 22/23
Årshjul for skolebestyrelsen
Dorthe har udarbejdet et udkast til skolebestyrelsens årshjul. Årshjulet er et dynamisk dokument som løbende vil blive opdateret. Det besluttes, at der skal en kolonne på årshjulet som hedder arrangementer.
76 - 22/23
Princip for donation, sponsorering, velgørenhed m.m. Revideret bilag vedhæftet
Princippet for donation, sponsorering velgørenhed m.m. blev drøftet på mødet i februar og er nu tilrettet. Skolebestyrelsen godkendte princippet.
77- 22/23
Afkortning af skoledagen
Jane og Gitte fremlægger
I forbindelse med det kommende skoleårs planlægning, drøftes fortsat mulig afkortning af skoledagens længde i Nordfynsskolen.
I folkeskoleloven er det bestemt, hvor lang tid eleverne skal være i skole. Folkeskolelovens § 16 b giver mulighed for at afkorte skoledagens længde.
I forbindelse med reformen blev der indført en ny bestemmelse i folkeskolelovens § 16 b, som giver kommunerne mulighed for at afkorte undervisningstiden ved at konvertere den understøttende undervisning til flere voksne i fagundervisningen.
Godkendelse gives som udgangspunkt af kommunalbestyrelsen for et år ad gangen, Kommunalbestyrelsen i NFK har besluttet at delegere denne kompetence til den enkelte skole (skolelederen eller skolebestyrelsen).
De ressourcer, der ville have været brugt til den understøttende undervisning bliver overført til flere voksne i klassen i fagundervisningen.
§16b afkortning af skoledagen
• Nordfynsskolen vil fortsætte med 30 klokketimer i indskolingen.
• Nordfynsskolen ønsker fortsat at afkorte skoledagen i ungemiljøet (mellemtrinnet og udskolingen) til 30 klokketimer. Dette er begrundet i, at der i specialklasserne altid er to voksne på hver stamklasse i samtlige undervisningstimer, at langt størstedelen af eleverne er udtrættede efter 30 klokketimer.
Skolebestyrelsen beslutter af fortsætte den afkortede skoledag næste skoleår.
78 – 22/23
Evt.
Intet at bemærke.
79 – 22/23
Orientering uden elever
Intet at bemærke.
Punkter til de næste møder
Møderækken for skoleåret 22/23 er følgende datoer:
6 oktober, 17. november, 8 december, 5. januar, 2. februar, 9. marts, 13. april, 11. maj, 8. juni. Der er sendt kalenderinvitationer ud til alle via Outlook.
Næste skolebestyrelsesmøde afholdes d.13. april 2023
Mulige pkt. til dagsordenen
• Rundering
• Årshjul for skolebestyrelsen
• Økonomi/budget 23
• Skolebestyrelsens håndbog
• Kommunikation via FB, hjemmeside, AULA mv.
• Festival el. andet fælles arrangement i samarbejde med elevrådet
• Skolebestyrelsens håndbog s 53ø-66
• Værdidebat/proces
• Rød tråd
• Fraværsprocent
Høringssvar
Kære Bestyrelse og Med-udvalg
I forbindelse med kommunalbestyrelsens vedtagelse af ny struktur for skole og dagtilbud, skal styrelsesvedtægterne tilrettes, så de stemmer overens med de nye strukturer og organiseringer på området.
Ændringerne er midlertidige og gælder indtil nye styrelsesvedtægter udarbejdes, som følge af det arbejde, som igangsættes i forbindelse med frisættelsesdagsorden for skole- og dagtilbudsområdet. Plan for dette arbejde findes i bilag 1.
Vi vil bede jer om at forholde jer til det konkrete indhold i styrelsesvedtægterne og bilagene, og I er velkomne til at komme med konkrete ændringsforslag.
Nederst i høringsskabelonen er der mulighed for at komme med andre bemærkninger i forhold til styrelsesvedtægter.
Hermed høringssvar fra Bestyrelsen ved Nordfynsskolen.
Høringssvar Styringsdokument tilhørende Dagtilbudsområdet
Styrelsesvedtægter – Dagtilbud 2023 (Bilag 2): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker:
- Side 3: Bestyrelsen foreslår at Nordfynsskolen betegnes og betragtes som et distrikt og at dette skrives ind i vedtægterne.
- Side 4: Bestyrelsen ved Nordfynsskolen er en samlet bestyrelse for både dagtilbud og skole. Nordfynsskolens bestyrelse ønsker dermed at valget foregår samtidigt, dvs. sammen med skole.
- Side 5:Dot 2 , her ønskes indskrevet Skolelederen ved Nordfynsskolen
- Side 9: Vi ønsker tilføjet at i Nordfynsskolen er det skoleleder der er sekretær for bestyrelsen.
Styringsdokument tilhørende Skoleområdet
Styrelsesvedtægter for Nordfyns Kommunale skolevæsen (Bilag 3): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker:
- Side 3: Husk at skrive Nordfynsskolen ind, herudover ønsker vi der står at der vælges mindst en forældrerepræsentant pr enhed og ikke pr skoleafdeling og at næste valg til skolebestyrelse i Nordfynsskolen først sker i 2026 idet skolebestyrelsen i Nordfynsskolen først lige har påbegyndt deres arbejde pr. august 2022.
Styrelsesvedtægter – Timetildeling (Bilag 4): Bestyrelsen har ingen bemærkninger.
Styrelsesvedtægter - Klassedannelse (Bilag 5): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker:
- Side 1 a: Der er ikke frit skolevalg mht. Nordfynsskolen idet elever skal visiteres til tilbuddet
- Side 1 c: slettes da det ikke gælder Nordfynsskolen/alternativt skrives ind at dette ikke gælder Nordfynsskolen
- Side 1 e: De første to sætninger gælder ikke for Nordfynsskolen
Styrelsesvedtægter - Skolefritidsordninger og førskolegrupper (Bilag 6): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker:
- Side 1: 4 og 5 linje ønskes omskrevet til : For børn i Nordfynsskolen afdeling Nordlyset 6-17 år er SFO en integreret del af skoletilbuddet.
Bestyrelsen ønsker slettet at dette skulle gælde for Sletten skole yngste funktionsklasse idet en sådan ikke findes og vi ikke ønsker dette skal være en del af skoletilbuddet i almen special. - Side 2: Nordfynsskolens bestyrelse ønsker IKKE at der skal tilbydes SFO i hverdagene mellem Jul og nytår for Nordfynsskolens elever. Vi ønsker denne sætning slettet. Nordfynsskolens bestyrelse ønsker at der også for Nordfynsskolens elever oprettes Klubber og at elever fra 5 klasse og op der går i Nordfynsskolen også skal kunne gå i Klub ved behov.
- Side 3: Bestyrelsen ønsker indskrevet at teksten vedr. førskolegrupper ikke er gældende for Nordfynsskolen.
Styrelsesvedtægter - Skoledistrikter (Bilag 7): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker: Bestyrelsen ønsker indskrevet at Nordfynsskolen er et distrikt.
Styrelsesvedtægter - Resursetildeling til skolerne - Tildelingsmodel dagtilbud og skoler (Bilag 8): Bestyrelsen har følgende bemærkninger/ønsker:
Bestyrelsen ønsker der udarbejdes ressourcetildeling gældende særskilt for Nordfynsskolen. Nordfynsskolen kan ikke direkte sammenlignes med almen skolerne og der skal være andre udgifter og beregninger med i ressourcetildelingen. Herudover ønsker bestyrelsen helt klare retningslinjer for hvordan budgettet justeres når der i løbet af skoleåret kommer flere elever eller udskrives elever.
Øvrige bemærkninger: Ingen
Høringssvar til Budget 2024 samt overslagsårene 2025 - 2027
Høringssvar fra: Skolebestyrelsen ved Nordfynsskolen Evt. kontaktperson:
Formand Charlotte Flindt Soelberg Dato: 23-8-23
Høringssvar:
Bestyrelsen ved Nordfynsskolen har nedenstående bemærkninger til budgetforslagene:
Anlægsinvesteringer BUU-AN-02
Vedr. etablering af ny specialinstitution: Vi er glade for at der er afsat midler og glædes over at politikerne står ved deres ord om at bygge en ny institution. Vi bemærker at der er afsat 21,5 million og vil gerne udtrykke bekymring for om beløbet slår til. Som bestyrelse vil vi også gerne påpege at vi forventer vi kommer med i en dialog omkring såvel byggeri som målgruppe.
Forslag til råderum BUU-02
Bestyrelsen har ønsket at få indsigt i de udregninger der ligger til grund for forslaget. Dette har vi ikke haft mulighed for. Vi bemærker at det fremgår at andre sammenlignelige almen-specialklasser har op til 10 elever i klasserne og at man ønsker at øge klassestørrelsen fra 8 til 9 elever i almenspecialklasserne. I Nordfynsskolens almen-specialklasser er klassestørrelsen aktuelt 9,5 elev pr. klasse.
Af forslaget fremgår endvidere at klassestørrelsen for elever i skolens tilbud for børn med socio-emotionelle vanskeligheder ønskes øget fra 5 til 6 elever. Aktuelt er klassestørrelsen her 5,5.
Som bestyrelse påpeger vi at der med de omtalte målgrupper allerede ER så få midler til personale som man på nogen måde kan forsvare. Yderligere besparelser vil uden tvivl have store omkostninger for eleverne.
Herudover modtager Nordfynsskolen i dag stort set alle de børn der har brug for et specialtilbud. Også børn som tidligere blev sendt ud af kommunen. Ved nedskæring af personale vil skolen fremadrettet være nødsaget til at sige nej til elever der har brug for mere skærmning og ekstra 1-1 støtte.
I forslaget nævnes herudover at udvikling af et videnscenter i tilfælde af personalereduktion ikke vil være muligt. Vi vil gerne påpege at vi heller ikke i nuværende tildeling har ressourcer tildelt hertil.
Forslag til råderum BUU-03
Bestyrelsen vil gerne påpege at der er en udfordring i forhold til IT udstyr og Nordfynsskolens elever. Når elever kommer fra almen-området medfølger der ikke midler til indkøb af nyt udstyr. Eftersom vi kontinuerligt gennem et skoleår modtager nye elever er det en udgift der er svær at kontrollere.
Forslag til råderum BUU-07
En reduktion vil have en samlet konsekvens fx i forhold til særlige indsatser på almen-området . Det vurderes at en konsekvens vil være en samlet personalereduktion samlet i alle tilbud på i alt 4-5 medarbejdere. Det vil alt andet lige være en serviceforringelse på et i forvejen ekstremt presset område.
Forslag til råderum BUU-08
Samme som ovenstående, vi mener som bestyrelse ikke der er flere poster der kan skæres bort. Tværtimod.
Eventuelle supplerende kommentarer:
Øvrigt
Bestyrelsen ønsker ydermere at gøre opmærksom på at Nordfynsskolens afdeling almen special pr. 1-8 er rykket ind i nogle lokaler som frem til da blev anvendt af Bogense skole. Det undrer os derfor at at der ikke i anlægsmidler mm er taget højde for etablering af nye/andre lokaler til Bogense skole i den forbindelse.